بهترین غذا ی مغزکودک و نوجوان

بهترین غذا ی مغزکودک و نوجوان 

 گرچه بیشتر مواد غذایی برای بدن و مغز مفید میباشند ، ولی نوع غذا ، روش پختن آن ، زمان خوردن غذا و ترکیب مواد غذایی که با هم خورده می شوند ، برای تغذیه ی مغز مهم می باشد . همان طور که می دانید، مواقعی که کودک مواد قندی یا شیرینی می خورد ، موجب می شود که قند از روده ها به صورت گلوکز جذب گردد  و قند خون بالا رود وگلوکز وارد سلولها مخصوصا سلولهای مغز گردد . در این مواقع لوزالمعده تحریک میشود و انسولین می سازد تا قند خون در سلول ها سوخته شود ، بنابراین قند خون پایین می افتد .

بالا رفتن وپائین افتادن ناگهانی قندخون  کودک ، موجب جنب و جوش بیش از حد او و رفتار های غیر معمول کودک  می گردد. اگر کودک مواد  غذایی مانند مواد نشاسته ای را همراه سبزیجات ومیوه جات بخورد ، قند خون او به  سرعت بالا نخواهد رفت و مشکل رفتاری پیدا نخواهد کرد، همچنین یاد گیری او نیز دچار مشکل نخواهد شد. بهترین مواد غذایی  که برای مغز مفید است عبارتند از :  میوه جات:

میوه جاتی مانند گریپ فروت ، سیب درختی ،گیلاس ، پرتقال و انگور مقدار قند خون را چندان بالانخواهند برد . خود میوه بهتر از آب میوه می باشد ، زیرا مواد هضم نشدنی (فیبر)موجود در میوه مانع جذب سریع قند خون می گردد. از طرفی آب میوه های صاف نشده که دارای مقدرای فیبر می باشد ،بهتر از آب میوه ای است که صاف شده باشد. سیب درختی غذایی است کامل و دوست و رفیق مغز کودک .

سبزیحات و بقولات :

سبزیجات و بقولات (لوبیا ها ، عدس ، ماش ، نخود سبز و سویا و ... ) زود جذب نمی شوند، در حالی که هویج و سیب زمینی زودتر جذب می شوند. سالادها معمولا مواد قندی زیادی ندارند و زود هم جذب نمی شوند . بنابراین بهترین ماده ی غذایی است که می توان به عنوان ناهار برای کودک تهیه کرد، به ویژه اگر این مواد با حبوبات و دانه ها همراه باشد موجب می شود که کودک  در مدرسه بهتر یاد بگیرد .

شیر ولبنیات :

شیر و ماست آهسته تر از حبوبات (لوبیاها ، باقلا و سبزی های خوردنی )جذب می شوند و مواد قندی آن وارد جریان خون و سلولهای مغز می گردد . مواد غذایی مانند آب  میوه ، شکلات و دسرهای شیرین که به سرعت از روده ها جذب می گردد بهتر است بعد از غذاهای اصلی به کودک داده شود تا قند آنها آهسته تر و بتدریج وارد سلولهای مغز کودک شود . 

میان وعده های شیرین مخصوصا در مدرسه موجب می شود که یادگیری کودک کاهش یابد.اگر کودک میل دارد همراه غذای ناهار خود شیرینی و شکلات بخورد ، بهتر است هم زمان با سبزیجات ، شیرینی داده شود تا مواد قندی زود جذب  نشود و مشکل یاد گیری به وجود نیاید .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.