وابستگی کودکان به والدین

وابستگی کودکان به والدین


بسیاری از زن و شوهر هایی که تازه بچه دار شده اند ،وقتی  می بینند بچه داری چه کار سختی است وچقدر بچه ها به توجه و مراقبت  آنها نیازدارند ،تعجب می کنند . وقتی آنها می ببنند که نوزادشان به شدت به آنها وابسته است و به آنها نیاز دارد ، ممکن است نگران شوند . 

 

وقتی بچه گریه می کند و آنها بغلش میکنند ،به او شیر می دهند و هر لحظه در کنارش هستند ، از خوشان می پرسند که آیا با این کار بچه بیش از حد به آنها وابسته نمی شود ؟. امروزه ما باید به دنبال تربیت بچه هایی باشیم که بتوانند   در جامعه افراد مستقلی باشند و روی پای خودشان بایستند . 

 

نوزادان و بچه های کم سن و سال کاملا به والدینشان وابسته هستند . این مساله در دوران کودکی بچه ها کاملا طبیعی است . بچه های کوچک به مراقبت ،توجه و رسیدگی شما نیاز دارند و شما باید مدام در کنارشان باشید ،به آنها غذا بدهید ،جایشان را عوض کنید و با آنها بازی کنید ،این ها جز ء نیاز های طبیعی یک نوزاد است . 

 

اگر به این نیاز ها کودکتان توجه کنید ، اونیز از لحاظ عاطفی به شما وابسته خواهد شد و این وابستگی باعث به وجود آمدن  اعتماد در او می شود و در نهایت باعث می شود او فردی با اعتماد به نفس بالا باشد و بتواند به انسانی مستقل تبدیل شود .

 

 بعضی از والدین فکرمی کنند که از همان دوران کودکی فرزندشان باید به او یاد بدهد که فردی مستقل باشد و خودش همه چیز را تجربه کند . مثلا خودشان می گویند «بعضی ز والدین نیز معتقد ند که اگر دوران کودکی فرزندشان همه چیز در اختیار او بگذارند و حرف های او را گوش کنند او در آینده نمی تواند روی پای خودش بایستد و خودش کارهایش را انجام دهد . »

 

والدینی که چنین نگرشی دارند سعی می کنند به تمام خواسته های فرزندشان توجه نکنند تا مبادا او فردی لوس و بی لیاقت شود .آنها شک دارند که آیا با کارهایی که برای فرزندشان انجام می دهند ،او را لوس و بی عرضه می کنند یا نه . 

 

اگر در دوران کودکی فرزندتان به او توجه کامل داشته باشید ،وقتی او بزرگتر شد با اعتماد به نفس بیشتری به محیط اطرافش نگاه می کند . شاید خودتان هم دیده باشید که بچه های ده ماهه وقتی چیزی را می خواهند، شروع می کنند به گریه کردن ولی وقتی بچه ها ی دوساله گریه می کنند می گویند :«خودم می خواهم این کار را انجام دهم .».

بچه های سه ساله دوست دارند خودشان سوار سه چرخه شان شوند و بچه های پنج ساله بیشتر دوست دارند با دوستانشان بازی کنند .بنابراین به مرور زمان کودک استقلال به دست می آورد و کارهایش را خودش انجام می دهد . 

 

 البته بچه ها درتمام سنین به مراقبت شما نیاز دارند، ولی هر چه بزرگتر می شوند، استقلال آنها نیز بیشتر می شود . البته بچه ها در بعضی از مواقع ممکن است از شما کمی فاصله بگیرند ، مثلا وقتی وارد مدرسه می شوند ویا وقتی شما دوباره بچه دار می شوید . و یا به خانه ی جدید اسباب کشی می کنید . اگر در دوران کودکی فرزندتان از او مراقبت کرده باشید و نیاز های او را برآورده کرده باشید ،فرزندتان در این شرایط بهتر می تواند به دیگران اعتماد کند و اعتماد به نفسش نیز بیشتر می شود .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.