یبوست مزاج در کودکان

یبوست مزاج در کودکان


 به طور کلی یبوست مزاج عبارت است از مدفوع سفت و خشک که بسختی دفع می شود .

 یبوست مزاج به دفعات مدفوع در روز مربوط نیست . 

 

یبوست موقتی :


در هنگام تب و ناخوشی بسیار دیده می شود .در قدیم پزشکان و والدین اطفال معتقد بودند؛ یبوست مزاج مهمترین مسئله ای است که باید درمان شود و تا شکم مریض پاک نشود بهبودی کامل میسر نمیشود . حتی بسیاری از مردم معتقد بودند ؛علت اساسی کسالتها ، رودل و یبوست مزاج است ،

ولی امروزه میدانیم که    وقتی شخصی ناخوش است و کسالت دارد ، در حقیقت معده و روده نیز درگیر می شوند . و نه تنها فرد دچار یبوست مزاج می شود . بلکه اشتهای او نیز از بین می رود چند ساعت قبل از بروز علایم دیگر مشاهده می شود . 

 

اگر معالجه ی یک طفل ناخوش بدون حضور و وجود پزشک برای شما الزامی است ، از نظر یبوست مزاج او هرگز ناراحت و نگران نباشید . اگر طفل اشتهایی ندارد و چیزی نمی خورد ، به دلیل آن است که در روده  هایش چیزی نیست که خارج شود و این موضوعی طبیعی است . فقط سعی کنید مایعات فراوان به او بدهید . 

 

یبوست مزمن:

 

در کودکان چندان شایع نیست بخصوص اگر رژیم غذایی آنها از مواد مختلفی از قبیل غلات، حبوبات، انواع سبزی و میوه تشکیل شده باشد. درمان یبوست باید تحت نظر پزشک باشد و سعی و تلاش شما در معالجه ی آن بدون دلیل است زیرا شما والدین ، تمام علل آن را نمی دانید . یک نکته ی بسیار مهم – بدون توجه به اینکه طفل خود را به چه طریق درمان می کنید آن است که نگذارید تمام هوش و حواس طفل به این کسالت ، معطوف و متمرکز گردد .

 

در این مورد با طفل هرگز جر و بحث نکنید و آن را به میکروب با به اختلال سلامت طفل نسبت ندهید و مکرر ار طفل نپرسید (وضع مزاجت چطور است ؟شکمت کار کرده ؟؟)سعی کنید نسبت به این موضوع حساسیت زیادی نشان ندهید و هر گز از تنقیه استفاده نکنید . دستور پزشک را اعم از تغییر رژیم غذایی ، استفاده از دارو های خاص ، انجام ورزش و غیره را با کمال میل به عنوان یک حقیقت بپذیرید و آنها را به کار ببرید .

 

 ولی فرض کنید، مشاوره ی پزشکی میسر نباشد و طفل شما هم که از همه جهت به طور کامل سالم است ، بتدریج گرفتار یبوست و خشکی مزاج بشود. اگر طفل سبزی، میوه و آبمیوه دوست داشته باشد ،روزی دو یا سه مرتبه از این قبیل مواد خوراکی به طفل بدهید .

 اگر طفل آلو یا انجیر دوست دارد ، هر روز مقداری از این میوه ها به او بدهید . سعی کنید طفل هر روز حرکت کند، راه برود و بازی کند. اگر با وجود تمام سعی شما و تغییرات رژیم غذایی ،باز هم طفل یبوست مزاج داشته باشد ولی موجب آزار و صدمه ای نباشد ، او را به حال خود رها کرده و صبر کنید تا به پزشک دسترسی پیدا کنید . 

 

یبوست روانی:

 

 یبوست مزاجی که دارای منشاءروحی است ،اغلب بین یک تا دو سالگی شروع می شود و بردونوع است .

نوع اول ، طفل به علت اجابت مزاج و برای اجتناب از درد و رنج ، از اجابت مزاج خودداری می کند و با مرتب در انجام آن تاخیر می نماید . اگر طفل به این علت اجابت مزاجش را یک تا دو روز به تعویق بیندازد ، در نتیجه مدفوع سفت تر و اجابت مزاج ، دردناکتر می شود و به این ترتیب دور و تسلسل ایجاد می گردد .

 

 نوع دوم ، وقتی است که مادر می خواهد طفل را برای توالت  رفتن آموزش بدهد و به این منظور به اقدامات شدیدی متوسل می شود و چون طفل در مرحله ی رشد و تامین استقلال روحی خود می باشد، در مقابل اقدامات مادر، با به تاخیر انداختن اجابت مزاج، مقاومت می کند. طبیعی است که نتیجه ی آن یبوست مزاج خواهد بود .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.